NIEUWE SHIMANO GROEPEN

De nieuwe Shimano Ultegra en Dura Ace Di2 12 speed.
Met deze twee nieuwe toevoegingen heeft Shimano het ( elektronisch ) schakelen weer een stapje beter gemaakt.

Draadloos schakelen

De nieuwe groepen kennen de grootste verandering in de verbinding tussen shifters en derailleurs. Dat gaat nu draadloos. De derailleurs zijn nog wel met een dunne kabel aan de batterij verbonden. Het opladen gebeurt via een oplaadpunt in de achterderailleur. Volgens Shimano gaat het schakelen nu veel sneller. 58% sneller voor de achterderailleur, 45% voor de voorderailleur. De accu gaat ongeveer 1000 kilometer mee tussen twee laadmomenten en de shifters worden gevoed door twee knoopcelbatterijen, die 1,5 tot 2 jaar mee moeten gaan. Overigens is er ook een volledig bekabelde optie. Via de derailleur wordt de groepset via ANT+ ook verbonden met andere apparaten, zoals je fietscomputer.

Shifters

De vorm van de shifters is ook veranderd. Het bovendeel van de shifters is verhoogd met een lichte kromming naar binnen en een groter oppervlak tussen de shifter en het stuur. Hierdoor heb je betere grip op de shifters en achter de hendel. Een andere verandering zit in de grotere afstand tussen de  Di2-knoppen op de shifter, waardoor de  up- en down-shiftknoppen beter van elkaar te onderscheiden zijn, vooral met handschoenen aan of natte vingers.

Cassettes en crank

Er zijn meerdere types cassette: 11-28, 11-30 en 11-34. Shimano kiest dus niet voor een cassette met een 10 als kleinste kransje, maar hebben de cassettes geoptimaliseerd met een herziening tussen de 6e, 7e en 8ste tandwielen, zodat je daar soepele en consistente stappen behoudt. Overigens kun je de cassettes gewoon gebruiken op 11-speed body’s. Een groot voordeel, want zo kun je je oude wielen blijven gebruiken. Van de crank zijn twee versies beschikbaar, met en zonder geïntegreerde vermogensmeter. Die vermogensmeter is via ANT+ of Bluetooth te koppelen met je fietscomputer.

Remmen

Bij de remmen wordt er gebruik gemaakt van technieken uit de MTB- en gravelremsystemen, waardoor er een veel directere en beter doseerbare remwerking verkregen wordt. Er wordt ook overgestapt naar remschijven die we uit het mountainbiken kennen. Namelijk de MT900 en de MT800. Daarbij zijn de remblokken breder en is er meer ruimte tussen remblok en schijf, waardoor het systeem stiller is.